سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خوب

نظر

 

پنیری شدن واژن یا برفک واژن به خاطر رشد زیاد از حد نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکانس در محیط واژن به وجود میاید.

برفک واژن یکی از مشکلات شایع در بین خانم‌ها است. علت ایجاد برفک واژن نوعی عفونت قارچی است که می‌تواند باعث بروز حس ناراحتی در ناحیه واژن شود. گاهی دارو برای درمان برفک واژن به اندازه کافی کارآمد نیست، در این مقاله ما راههای درمان خانگی برفک واژن را به شما معرفی می‌کنیم که بهتر به حل این مشکل کمک می‌کنند.

برفک واژن چیست

پنیری شدن واژن یا برفک واژن به خاطر رشد زیاد از حد نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکانس در محیط واژن به وجود میاید. این رشد بی‌رویه موجب ایجاد خارش، التهاب، بوی واژن و ترشحات چسبنده می‌شود. بیشتر خانم‌ها در طول زندگی‌شان یک‌بار به عفونت قارچی مبتلا می‌شوند.

اگر شما برای اولین بار است که به این مشکل دچار شده‌اید، بهتر است پیش از شروع درمان خانگی برفک واژن به یک پزشک زنان مراجعه کنید تا مطمئن شوید مشکل شما تنها عفونت قارچی است و مشکل بزرگ‌تری شما را تهدید نمی‌کند.

اگر عفونت قارچی واژن شما برگشت‌پذیر است و علی‌رغم استفاده از پماد برای درمان برفک واژن مشکل همچنان باقی می‌ماند، می‌توانید راه‌های خانگی درمان برفک واژن که در زیر آمده‌اند را امتحان کنید.

برخی از این درمان‌های خانگی برفک واژن از موادی استفاده می‌کند که شما آن‌ها را در خانه دارید. میزان تأثیر درمان گیاهی برفک واژن به شدت و وخامت آلودگی قارچی بستگی دارد.

ماست یونانی یک راه درمان خانگی برفک واژن 

ماست به عنوان یک پروبیوتیک شناخته می‌شود چون حاوی مقادیری باکتری زنده مثل لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس است. این باکتری‌ها برای ساختن محیطی سالم در واژن ضروری هستند و از رشد بی‌رویه قارچ‌ها در واژن جلوگیری می‌کنند.

ماست ساده یونانی بهترین نوع ماست برای درمان خانگی پنیرک واژن است. اطمینان حاصل کنید که ماستی که می‌خرید حاوی شکر اضافه شده نیست چون شکر می‌تواند به رشد مجدد قارچ کمک کند.

برفک واژن و راه درمان آن با بوریک اسید

بوریک اسید یک گندزدای قوی است که برخی اعتقاد دارند برای بهبود عفونت قارچی مؤثر است. مقادیر زیاد بوریک اسید سمی است و می‌تواند منجر به آسیب رساندن به کلیه‌ها، سیستم گردش خون یا حتی مرگ شود. برای اینکه از به وجود آمدن این مشکلات جلوگیری کنید، بوریک اسید را روی سطوح آسیب‌دیده پوست استفاده نکنید یا آن را نبلعید.

اگر شما باردار هستید، تحت هیچ شرایطی نباید از بوریک اسید استفاده کنید. پیش از استفاده از بوریک اسید برای درمان برفک واژن، آن را با آب مخلوط نمایید و سپس به واژن بزنید.

درمان برفک واژن در طب سنتی با پونه کوهی

یکی از راه‌های مؤثر درمان سنتی برفک واژن، استفاده از روغن پونه کوهی یا پونه وحشی است. روغن پونه کوهی شامل تیمول و کارواکرول است که هردوی این مواد خاصیت ضد قارچی دارند.

روغن پونه کوهی یک باریک کننده طبیعی عروق است، پس اگر به دلایل پزشکی از داروهای باریک کننده عروق استفاده می‌کنید، این روغن را مصرف نکنید. همچنین اگر دچار مشکلات انعقاد خون هستید یا به کمبود ویتامین کا مبتلا هستید، از این دارو استفاده نکنید.

به خاطر داشته باشید روغن پونه کوهی را نباید ببلعید، بلکه باید به صورت موضعی استفاده کنید. برای استفاده از این روغن، حدود 5-3 قطره از آن را با روغن دیگری (مثل روغن زیتون یا روغن بادام شیرین) مخلوط کنید. سپس آن را به پوست اطراف واژن مالیده و تا زمانی که جذب شود ماساژ دهید. این روغن را مستقیماً روی واژن استفاده نکنید.

مکمل‌های پروبیوتیک برای درمان برفک واژن

استفاده از پروبیوتیک ها به شما کمک می‌کند که تعادل بین تعداد باکتری‌ها و قارچ‌ها در واژن برقرار شود. اگر شما از مکمل پروبیوتیکی استفاده کنید که باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس داخل آن وجود داشته باشد، می‌توانید برفک واژن را تا حد زیادی درمان نمایید. دارو پروبیوتیک برای برفک واژن بعد از حدود 10 روز تأثیر خود را می‌گذارد.

روغن نارگیل برای درمان برفک واژن

روغن نارگیل طبیعی و خالص فواید بسیار زیادی دارد که از جمله آن‌ها درمان عفونت‌های قارچی است. مطالعات نشان داده‌اند که روغن نارگیل ضد قارچ کاندیدا است که باعث می‌شود درمان قطعی برفک واژن باشد. برای اینکه مطمئن باشید روغن نارگیل اثرگذار است، نوع خالص و طبیعی آن را خریداری نمایید و مستقیماً به ناحیه مورد نظر بمالید.

روغن درخت چای برای درمان خانگی برفک واژن

روغن درخت چای یک روغن طبیعی است که از آن برای کشتن باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها استفاده می‌شود. این روغن بسیار قوی است، بنابراین برای استفاده باید با روغن دیگری (مثل روغن جوجوبا یا نارگیل) مخلوط شود. این روغن را به صورت مداوم نباید مصرف کنید.

گاهی مواقع با استفاده از پماد نیز می‌توان عفونت قارچی را بهبود بخشید. پماد هیدروکورتیزون برای خارش واژن مرسوم‌ترین روش درمان این مشکل است.

سرکه سیب برای درمان خانگی برفک واژن

یک روش سنتی درمان برفک واژن ، حمام سرکه سیب است. برای این منظور، نصف فنجان از سرکه سیب را داخل یک لگن آب گرم حل کنید و داخل آن بنشینید. خاصیت اسیدی سرکه سیب موجودات ریز مضر واژن را از بین می‌برد.

شستن واژن با حمام سرکه سیب متفاوت است. در روش شستن واژن با سرکه سیب، مقادیر زیادی از آن بر روی واژن ریخته می‌شود تا باکتری‌ها (هم مفید و هم مضر) از روی آن شسته شود. این کار باعث می‌شود باکتری‌هایی که به از بین بردن قارچ‌ها کمک می‌کنند نیز از بین بروند و عفونت بدتر شود. پس تنها از روش حمام سرکه سیب استفاده کنید.

سیر برای درمان خانگی پنیرک واژن

به نظر می‌رسد سیر نیز می‌تواند اثر ضد قارچی داشته باشد، اما این مورد برای برفک واژن کاملاً ثابت نشده است. برای بهره بردن از خواص سیر، بهتر است مقدار مصرف آن را در رژیم غذایی روزانه بالا ببرید. گذاشتن مستقیم حبه‌های سیر داخل واژن می‌تواند باعث ایجاد سوزن و درد در واژن شود.

برفک واژن : سیر برای درمان خانگی پنیرک واژن

استفاده از هیدروژن پر اکسید برای درمان پنیرک واژن

هیدروژن پر اکسید یک ماده گندزدا و ضد باکتری و قارچ است. برای استفاده از هیدروژن پر اکسید، نصف لیوان از آن را با نصف لیوان آب مخلوط کرده و بر آلت تناسلی خود بمالید. از این محلول بیشتر از 5 روز متوالی استفاده نکنید.

ویتامین ث برای درمان خانگی برفک واژن

ویتامین ث به بهبود سیستم ایمنی کمک می‌کند. ویتامین ث یا همان آسکوربیک اسید خاصیت ضد قارچی دارد و می‌تواند به کشتن قارچ‌ها کمک کند. بنابراین دریافت مقادیر بیشتری از ویتامین ث در روز می‌تواند به بهبود پنیرک واژن کمک کند. محلول ویتامین ث را مستقیماً بر روی واژن استفاده نکنید.

پیشگیری از برفک واژن

با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید از به وجود آمدن عفونت قارچی در آینده جلوگیری نمایید:

- مصرف شکر و غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید. قارچ‌ها از شکر برای تغذیه استفاده می‌کنند.

- لباس‌زیر گشاد و نخی بپوشید.

- مدت زیادی را در لباس‌های خیس یا لباس شنا نگذرانید. قارچ در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کند.

- از آنتی‌بیوتیک‌ها فقط در صورت نیاز استفاده کنید.

- استفاده از دئودرانت ها، اسپری‌ها و لوسیون های واژن را تا حد ممکن کاهش دهید چون باعث کم شدن تجمع باکتری‌های مفید می‌شوند.

نتیجه گیری

استفاده از ماست، مکمل‌های پروبیوتیک، سیر، روغن نارگیل، روغن پونه کوهی و سرکه سیب در درمان برفک واژن بسیار مؤثر هستند. میزان وخامت برفک واژن در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است برخی از این روش‌ها مناسب نباشند. اگر بعد از استفاده از هرکدام از این روش‌ها احساس ناراحتی کردید، به پزشک مراجعه کنید.